Ctice ABs (CT) hållbarhetspolicy
- CT följer svensk lagstiftning, vi följer noggrant de regler och även tillfälliga regler som sätts upp av destinationen. Vi har en special anpassad försäkring ifrån Länsförsäkringar som täcker även våra gäster såsom 3e man. Vi har förankrat vår verksamhet med både Länsstyrelsen och Polisen, där vi även sökt dispens att få köra över väg, med skoter och släde.
- CT kommunicerar sin sin hållbarhetspolicy till gäster, personal, leverantörer genom vår hemsida https://ctice.se.
- Kundens upplevelse är den mest avgörande faktorn, vi ser på de bokningar vi har att det är mest återkommande kunder, så vi har varit försiktiga med att marknadsföra oss.
- De har hittills inte någon person eller företag som tyckt att vi inte har någon trovärdig marknadsföring, utan där oftast ifrån befintliga kunder vi får nya kunder. Det är ett viktigt mål att fortsätta att uppfylla.
- CT försöker sträva efter att öka tillgängligheten för våra tjänster, men efterfrågan är större än de resurser vi har idag. Målet är att dubbla kapaciteten under 2025.
- CT:s har som krav både på ägare och anställda att hämta in information under säsongen, där exempelvis renarna börjar förflyttas, då blir vissa delar av fjället avstängda. Där vi ser att vi behöver köra över någon annans mark, skall vi se till att informera/fråga om det är körbart (kan vara nyplanteringar), vi erbjuder också den lokala skoterförening vår assistans CT:s mål är att arbeta över gränserna med alla berörda parter så vi får ett bättre Kittelfjäll.
- I den mån vi har turer upp på fjället försöker vi informera om Samernas 8 årstider, samt vikten av att undvika vissa delar när renkalvarna kommer.
- CT har som mål att bli medlem i Destination Kittellfjäll under 2025
- Säkerheten är av yttersta vikt, vi har förstaförband, spadar, vinsch (om man kör fast), det som skall inhandlar för högsta kommunikations resurser är GPS/Satellit telefon ifrån Garmin. Vi tillhandahåller information ifrån Kittellfjäll Adventures lavinprognoser.
Stöd till lokalsamhället
- CT har som målsättning att stödja de organisationer och föreningar som verkar för Kittellfjäll. Vi stödjer framför allt skoterföreningen, men även Vojmåns Vänner, där bastun är ett stort inslag på vintern, samt vandring på sommaren.
- Målsättningen är att vi skall anställa lokal kvinnor/män, men det har varit en utmaning, då som i hela inlandet att det är svårt att få tag i kompetens.
- CT handlar allt lokalt, vi handlar på Coop Kittelfjäll och då får vi med en meny av olika lokala råvaror, som renkött, Röding mm. Vi har bara en lokal leverantör men flera partners.
- CT anser att anställda med olika bakgrunder, värderingar, religioner är en tillgång, då våra kunder kommer ifrån olika delar av världen. Alla rasistiska påstående eller påhopp leder till omedelbar tillsägelse, i värsta fall uppsägning. Jämlikhet är ett ledord.
- CT följer arbetsmarknadens regler men har timlöner som överstiger kollektivavtal, mycket på grund av att det är svårt att få till sig personal.
- De lokala företagen, främst restaurang, hotell får fler kunder, samt kan erbjuda deras kunder fler upplevelser, för vi kan ta dem där det vanligtvis inte går, eller om man vill ta sig ett glas vin.
- En annan policy vi har är att när vi ser allt för överförfriskade personer, tom hittat folk i snödrivor, så kör vi hem dem eller till säker plats utan kostnad.
Nytta till det lokala kulturarvet
- CT har som mål att informera om den samiska kulturen där renskötsel ingår. Se till att skoterägare följer de regler som kan komma att ändras hastigt följs.
- CT har den stora informationsplikten att förklara att det inte är samerna som väljer när renarna går till fjälls, utan det är renarna själva, då kan det bli missförstånd och osämja, mellan kultur och turistnäring. De är en av CT:s huvudmål att ge dem insikt.